El Milagro Machu Picchu

Hallo allemaal, weer een berichtje van mijn kant. Hoewel ik jullie eigenlijk al afgelopen maandag op de hoogte wilde stellen van mijn belevenissen, is het moment nu dan eindelijk gekomen. Zoals een deel van jullie al wel weet (en sommigen misschien ook niet), ben ik afgelopen weekend naar wereldwonder Machu Picchu geweest. En ik kan zeggen dat ‘men' dat met recht een wereldwonder noemt. Maar zoals gebruikelijk eerst een update van de week die aan het weekend vooraf ging.


Aan het begin van de week had ik besloten dat ik toch wel even wat gas terug moest nemen. Eén dag naar een bar is leuk, twee ook, maar elke dag afsluiten met een aantal cocktails vond ik toch wel een beetje teveel van het goede worden. Zo gezegd, zo gedaan. Ik ben afgelopen week een avond thuisgebleven. De rest van de avonden heb ik mij vooral verdiept in de Peruaanse cultuur. Dit betekent vooral het eten van Cerviche (rauwe vis), Alpaca (biefstuk van de lama) en het drinken van Pisco Sour. Vanwege het grote aantal Brazilianen hier (zij hebben zomervakantie) moest ik natuurlijk ook wat van die cultuur meepikken. Dit werd Caipirinha.
Ik vind namelijk wel dat ik een goede maaltijd verdien, na mijn werkdag als vrijwilliger. Daarover gesproken, vorige week ben ik begonnen met het geven van Engelse les. En ik vind het jammer. Jammer dat ik daar niet eerder mee begonnen ben. Met gemiddeld een groepje van vijf kinderen ben ik nu elke dag een uur bezig met het leren van basale Engelse woorden of zinnetjes. Afgelopen vrijdag resulteerde dat in het grote examen. De kinderen (of: kids) moesten die dag alles wat ze hadden geleerd ten toon spreiden tijdens dit examen. Ik denk alleen dat ik ze iets tè bang had gemaakt. Van de 5 kinderen, durfden er nog maar twee op te komen dagen. Deze presteerden trouwens wel prima.


De dag na dit examen ben ik dus naar Machu Picchu vertrokken. Samen met de Braziliaanse Juliana - die ik, hoewel ze heel aardig is, drie keer bijna uit frustratie van een berg af heb gegooid - had ik een tweedaagse trip geboekt. Zaterdag en zondag. De zaterdag bestond vooral uit reizen en relaxen in het dorp onder Machu Picchu. Na een bus- en treinreis van zo'n 4 uur was het namelijk mogelijk om in dit dorp een warmwaterbad te nemen in een spa van natuurlijk water. Na dit bad en een hapje eten zijn we vroeg naar bed gegaan, simpelweg omdat de ochtend erna de wekker om 4.40 zou gaan. En dat ging hij ook. Hierdoor stonden we zondag om 6.10 al met open mond naar de verloren stad Machu Picchu te kijken. Als deze te zien was tenminste. Vanwege het tijdstip lag het namelijk nog verstopt tussen de voorbij trekkende wolken. Een prachtig gezicht. Tijdens de tour wat later op de ochtend trok deze mist weg en was pas echt goed te zien hoe mooi dit gebied is. De foto's laten dit nog niet half zien. Foto's die ik nog niet kan uploaden trouwens. In totaal hebben we zo'n zes uur rondgelopen en ik heb werkelijk waar m'n ogen uitgekeken.


Toen we alles hadden gezien wat we wilden zien, zijn we als toetje ook nog naar beneden gelopen. Naar beneden lopen in deze betekent een wandeling van 1,5 terug naar het dorpje waar ons hotel zich bevond. Moe en mijzelf afvragend waarom ik niet gewoon de bus had genomen, besloot ik in dit dorp nog een massage te nemen alvorens de terugreis naar Cusco begon. Voor € 8,50 heeft een vrouw mij een uur lang bewerkt, zodat ik in ieder geval zonder spierpijn de trein weer in kon. Voor de lezer die nu met zijn of haar wenkbrauwen begint te fronsen: Happy endings kennen ze hier niet. Gelukkig niet. Zondagavond rond 23.00 was de trip weer voorbij.


Afgelopen maandag ben ik begonnen (of eigenlijk heb ik een herstart gemaakt) met het volgen van Spaanse les. Hierdoor ben ik nu, in plaats van alleen de middag, de hele dag druk. En voor één week is dat best wel lekker. Daarbij leer ik er ook weer wat Spaans bij. Ook nooit weg.
Voor zover ik nu weet was dit mijn laatste echte weekendtrip tijdens deze reis. Dit weekend ga ik de stad Cusco maar eens wat beter leren kennen en wat inkopen doen op de spotgoedkope markt. En het weekend daarop vlieg ik naar Lima om daar de laatste negen dagen van deze trip heerlijk aan het strand door te brengen. Maar als ik weer genoeg stof heb om over te schrijven, zal ik uiteraard nog wel een verslagje posten.

Tot dan, en bedankt voor het lezen (en reageren)!

Hasta luego!

Reacties

Reacties

Annemieke

Disfrute de la semana pasada en Perú! Amor, Annemieke

Henk W.

Ha wereldreiziger.

Dit weekend gaan Sjoerd en ik naar Nijkerk. Het schijnt dat Sjoerd je dan zal blij maken met een snufje redactiewerk! Een soort van avondverslag;-), zodat je ons toch een beetje gaat missen en je terugreis niet te veel problemen op zal leveren.

Succes met de laatste dagen als vrijwilliger. Enu... als ik jou was zou ik dat hoge absentiegehalte niet pikken! Kan jij het bericht van Annemieke vertalen... amor daar kan ik wel iets mee, verder is het een raadsel!

Groetjes,
Henk

Linda Bakker.

Mooi verhaal. Fijn dat je het zo naar je zin hebt, en dat je je kennis wilt delen/doorgeven.
Geniet er verder van daar, en ik ben nu al benieuwd naar je volgende avonturen.

Thierry

Voor het juiste bedrag zullen ze ook daar de happy ending vast wel kennen :p

Ilona

He Enrico, wat een verhalen en avonturen! Klinkt als een onvergetelijke tijd.. Mackthu Picchu klinkt super!

Marika

Hoi Enrico, wat geniet ik van je verslag. Als je terug bent heb je zo een baan bij de krant, zo leuk schrijf je. Mackthu Picchu is een van de 7 wereldwonderen lijkt me geweldig om daar te zijn. Geniet nog van je tijd daar samen met de kinderen die je les geeft. Groet marika

ronald

Enrico ,

geniet nog lekker van je tijd daar het vliegt voorbij en leuk om zo weer te lezen.

groeten

Gert, Inge, Manon, Lars

Hey Enrico,

Nog even genieten van je laatste paar weken in Peru!
Leuk om je verslagen steeds te lezen.Het geeft een goede indruk over het leven daar en je belevenissen.
Vast een goede reis naar huis en zien je snel!
Groetjes Gert, Inge Manon, Lars

Ellis

Hola! Que tal? Genieten, nog een paar dagen van je kindjes en dan lekker nog meer dan een week in Lima!
Heerlijk jongen, wat een ervaringen heb je opgedaan de afgelopen maanden!! Zie er ook wel weer naar uit om je gezicht te zien als je aan het vertellen bent, als ik de verhalen lees moet ik dat er maar bij denken.....
Maak er nog een hele mooie tijd van, mucho amor de Barneveld!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active