Navidad en verano

Beste allemaal,

Ik hoop dat jullie leuke kerstdagen hebben gehad. Ik in ieder geval wel. Ik zal daar zo wat uitgebreider over schrijven, maar niet voor ik jullie heb bedankt voor alle leuke reacties die ik nog steeds krijg. Ik vind het erg leuk om te zien dat jullie mijn verslagen waarderen!

Dan terug naar de kerst, of eigenlijk naar de week ervoor. In die week ben ik namelijk voor het eerst in mijn leven naar een tangoshow geweest. En ook meteen voor de laatste keer. Ik heb namelijk nog steeds het idee dat ik (teveel) geld heb betaald voor iets wat me totaal niet kon boeien. De man die zong kon aardig zingen, de paren die dansten konden goed dansen en de man die tapdanste met een touwen met balletjes kon dat zelfs heel erg goed, maar het totaal was vrij slaapverwekkend. Misschien kwam dit ook omdat het alles plaatsvond in een mooi aangekleed, maar donker keldertje. Jammer, maar ik weet nu in ieder geval wel dat niet alles dat typisch is voor Buenos Aires ook meteen leuk is.

De rest van de week voor kerst ben ik vooral bezig geweest met het kopen van cadeau's. Naast afspraken over het diner, hadden we namelijk ook afspraken gemaakt over cadeau's. Iedereen zou een kleinigheidje kopen voor de ander, wat betekende dat ik 3 cadeautjes moest kopen. Dat is nog knap lastig als je iemand slechts 3 tot 4 weken kent. Na drie middagen dwalen door de stad lukte dat dan toch. Net op tijd, want ik had nog precies één avond over om inkopen te doen voor diner. En die avond was hard nodig.

Van mijn huisbaas hadden we namelijk toestemming gekregen om in onze tuin (met gebruik van de BBQ) een groots diner te hebben. Tegen de Argentijnse traditie in hadden we besloten dit op Eerste Kerstdag te doen. Het is hier veel gebruikelijker om kerst op kerstavond te vieren. Eerste Kerstdag stelt hier weinig voor, en Tweede Kerstdag kennen ze hier natuurlijk al helemaalniet. Maar dat mag geen verrassing zijn.

Toen alle inkopen achter de rug waren kon het echte kerstfeest dus beginnen. Op kerstavond wilde ik graag eens naar een kerkdienst in een katholiek land. Met de hele groep (Mylou, Debra, Thomas en mijn Oostenrijkse huisgenoot Joachim) hebben we er een bezocht in San Telmo, een wijk naast de wijk waarin ik woon. De dienst was goed te begrijpen, maar niet heel anders dan in Nederland. Dat laatste moest ik wel van Mylou horen, aangezien ik al 10 jaar niet meer naar een kerkdienst ben geweest. Na de dienst hebben we lekker gegeten in een restaurant op de hoek, waarna om 0.00 precies het feestgedruis onverwacht losbarstte. Niemand had verwacht dat kerst hier gevierd wordt als oud en nieuw, met al het vuurwerk en de gelukswensen die daarbij horen. Dat het vuurwerk hier niet bepaald met een veiligheidsbril wordt afgestoken, hebben jullie misschien wel in de krant kunnen lezen. Omdat je plaatselijke tradities niet zomaar aan de kant kan schuiven, hebben we toen nog maar een flesje wijn opengetrokken en tot midden in de nacht wat gekletst.

Eerste kerstag begon daarom voor mij pas tegen de middag. Dit was helemaal niet erg, omdat we pas rond vier uur in de middag hadden afsgesproken om aan het diner te beginnen. Toen iedereen rond die tijd binnen kwam druppelen, had ik mij al wel snel van mijn taak gekwijt, door de fruitsalade klaar te maken voordat iemand mij voor voeten kon lopen. Na een paar vers gemaakte sangría's als openingsdrankje, hebben we ons buikje rond gegeten aan onder meer verse pompoensoep, vis met aardappelsalade, gebakken aardappels met wortels en vooral aan de (door mijn Argentijnse huisbaas klaargemaakte) overheerlijke steaks. Mijn toetje en de drankjes tussendoor maakten het compleet. Het spreekwoordelijke toetje kwam in het feit dat Joachim goed gitaar kan spelen en er dus ook - live - kerstliedjes te horen waren.

Nadat de cadeau's waren uitgepakt, heb ik om half vier (!) 's nachts, en nog steeds gehuld in een korte broek en een t-shirt,het buitenlicht uit gedaan en was kerstmis voor mij voorbij. Anders, maar erg leuk. Maandag en gisteren heb ik vooral weer van de zon genoten en tussendoor nog even afscheid genomen van Debra, die weer naar San Francisco is vertrokken. Vandaag hebben Mylou en ik een ticket gekocht voor de boot naar Colonia. Een Uruguayaans oud stadje met mooie oude gebouwen. Maar stiekem gaan we er gewoon heen omdat daar wel strand is en hier niet. De rest van de week zal ik een beetje afscheid moeten gaan nemen van de op één na grootste spaanstalige stad te wereld. Zaterdag vertrekt namelijk mijn vlucht naar Peru. Het zal lastig worden, maar laat ik er nu nog maar niet bij stil staan.

Gracias por leer y un feliz nuevo año de Buenos Aires!

Reacties

Reacties

Thierry

Wat vliegt de tijd toch he!? Veel plezier daar nog ff dan!

Maarten

He man! Wat klinkt het allemaal heerlijk! Understatement dat je daar kan genieten;) Maak er nog een mooie tijd van en alvast de beste wensen!

Remco Schellekens

Klinkt allemaal weer erg vervelend Enrico! erg leuk om te lezen en wij doen weer goede ideen op voor onze eventuele volgende vakantie!!

Veel plezier nog en zorg dat je heelhuids terugkomt, want ik lig ook weer gestrekt met mijn rug dus we hebben je hard nodig!!

gr. remco

Oma/Opa:

Wat een leuk en interessant verhaal ZALIG KERSTMIS en op naar 2012.Nogmaals geniet ervan.Tot lezens,

Gert, Inge, Manon, Lars

Hey Enrico

Super al die verhalen! Goede reis zaterdag en we hopen dat je een gezellig oud en nieuw zult hebben in Peru.Vast een heel goed 2012! Groetjes ons

Henk W.

Ha Enrico,
weer een mooi verhaal om te lezen. Blijkbaar opnieuw leuke dingen meegemaakt. Ik dacht alleen je de afgelopen 10 jaar, toch 2 keer in een kerk gezien te hebben. Maar je doelt misschien op een R.K. kerk? Goede reis overmorgen en veel plezier tijdens je eerste dagen in Peru.
Groetjes,

Anne Edelijn

He enric,

ook ik lees altijd met veel plezier je verhalen..
wat klinkt het allemaal gezellig en goed!!

Genieten doe je zeker,

x uit rotterdam!

Oma en Opa

In de laatste uurtjes van 2011 wensen we je alle goeds toe voor 2012, Probeer er het maximale uit te halen en weet alles positief te benaderen.Proost op het Nieuwe Jaar !!!!!!!!

Bert en Els

Enrique, op naar het volgend avontuur, op naar een nieuw jaar!!!! Liefs van ons.

Esther

Hoi Enrico,

Happy New Year vanuit Californie!
Fijn dat je het zo naar je zin hebt.

Allard

Enrico het allerbeste voor 2012!!
Super om je verhalen te lezen! Ook leuk om die foto's te zien. Geniet ervan verder!

Roland Grift

Hey kerel! De beste wensen!
Geniet er nog lekker van, voor dat je het weet ben je weer thuis!

Ciao

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active